- Bland svenska internetanvändare som är 8 år eller äldre har 94 procent använt ett eller flera sociala medier det senaste året. 91 procent använder sociala medier minst en gång i veckan och 85 procent gör det dagligen.
- De tre sociala medier som används mest bland svenskarna är Youtube, Facebook och Instagram.
Både unga och gamla använder sociala medier, men plattformarna är delvis olika. - Bland unga födda på 2000-talet är de mest använda Youtube, Snapchat, Tiktok och Roblox.
- Facebook minskar i andel användare från 71 procent år 2022 till 68 procent år 2023.
- Tiktok har vuxit mest av alla sociala medier. År 2023 använder 24 procent Tiktok jämfört med 20 procent år 2022. Nästan var fjärde svensk använder alltså Tiktok.
- Män och kvinnor använder sociala medier ungefär lika mycket, men de använder vissa plattformar i olika grad. Fler kvinnor än män använder Facebook, Instagram, Snapchat, Tiktok, Pinterest och BeReal. Fler män än kvinnor använder Youtube, Linkedin, Twitter, Reddit och Twitch.
(Källa. Svenskarna och Internet 2023)